• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Saneringen

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Februari 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Såg nu att jag inte va riktigt vaken imorse. Sorry! Jag pratade om en omprövning av skuldsanering.

Skickade in min omprövning av skuldsanering den 13 Maj och dem började jobba med den idag/de kommande dagarna enligt "väntetider" sidan. Någon som har erfarenhet av hur lång tid handläggningstiden på omprövningar brukar vara? :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Såg nu att jag inte va riktigt vaken imorse. Sorry! Jag pratade om en omprövning av skuldsanering.

Skickade in min omprövning av skuldsanering den 13 Maj och dem började jobba med den idag/de kommande dagarna enligt "väntetider" sidan. Någon som har erfarenhet av hur lång tid handläggningstiden på omprövningar brukar vara? :)

Ansökte om omprövning i november 2021, handläggare ringde mig i februari 2022 och i april 2022 sattes den nya betalningsplanen in.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Hej, idag ringde KFM upp mig angående min ansökan om skuldsanering. Jag fick prata med en blyg tjej i 20års åldern som lät som om att det var hennes första ansökan hon hanterade och jag fick såklart avslag på min ansökan om inledande. Jag har tagit nya lån tidigare i år cirka 1 månad innan jag ansökte om skuldsaneringen men sen jag skickade in min ansökan har jag inte ens haft en tanke på att försöka ta nya lån.
Jag fick avslag för att enligt hon så har jag ansökt om lån för tätt in på och att man inte ska ha ansökt om lån på något år för att det ska kunna bli godkänt. Stämmer verkligen det? Vad bör jag göra nu? Är det någon idé att man ens försöker överklaga beslutet eller ska man bara dra till Västerbron och få slut på det här jävla eländet. Eller ska man kanske flytta till Thailand och försöka starta ett nytt liv där. Kände bara att allting gick ut ur mig efter det här.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej, idag ringde KFM upp mig angående min ansökan om skuldsanering. Jag fick prata med en blyg tjej i 20års åldern som lät som om att det var hennes första ansökan hon hanterade och jag fick såklart avslag på min ansökan om inledande. Jag har tagit nya lån tidigare i år cirka 1 månad innan jag ansökte om skuldsaneringen men sen jag skickade in min ansökan har jag inte ens haft en tanke på att försöka ta nya lån.
Jag fick avslag för att enligt hon så har jag ansökt om lån för tätt in på och att man inte ska ha ansökt om lån på något år för att det ska kunna bli godkänt. Stämmer verkligen det? Vad bör jag göra nu? Är det någon idé att man ens försöker överklaga beslutet eller ska man bara dra till Västerbron och få slut på det här jävla eländet. Eller ska man kanske flytta till Thailand och försöka starta ett nytt liv där. Kände bara att allting gick ut ur mig efter det här.
För nya lån är ofta en avslagsorsak för skuldsanering skulle jag säga. Tiden är dock lite flytande men en månad innan ansökan känns väldigt färskt.
Mitt sista innan sanering var nog 1,5 år eller så.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
För nya lån är ofta en avslagsorsak för skuldsanering skulle jag säga. Tiden är dock lite flytande men en månad innan ansökan känns väldigt färskt.
Du ska ju dessutom kunna uppvisa att du ”brutit” ditt gamla beteende med lån och ev orsaker till skuldsättning (spel, konsumtion eller vad det nu kan vara).
Anledningen till varför jag tagit nya lån är just för att inte hamna hos KFM. Jag har använt dem lånen till att betala andra lån. Sen nu på 3-4 månader har jag inte ansökt om något lån alls just för att jag bestämde mig för att ansöka om sanering för att få en en andra chans. Så det är ingen idé att överklaga eller något sånt?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Anledningen till varför jag tagit nya lån är just för att inte hamna hos KFM. Jag har använt dem lånen till att betala andra lån. Sen nu på 3-4 månader har jag inte ansökt om något lån alls just för att jag bestämde mig för att ansöka om sanering för att få en en andra chans. Så det är ingen idé att överklaga eller något sånt?
Jag tycker spontant att det kan vara skäl att överklaga. Se då till att lägg fram varför du lånade på slutet och visa att du betalat gamla lån med nya.
Hur stor chans att det går igenom har jag ingen aning om tyvärr.

Jag hade löneutmätning innan jag fick sanering och kunde därigenom visa att jag skötte min ekonomi på ett bättre sätt när jag sökte och att jag klarade mig på förbehållsbeloppet och inte behövde söka nya lån.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Jag tycker spontant att det kan vara skäl att överklaga. Se då till att lägg fram varför du lånade på slutet och visa att du betalat gamla lån med nya.
Hur stor chans att det går igenom har jag ingen aning om tyvärr.
Men när man överklagar så görs det via tingsrätten, är det den smartaste vägen att gå? Eller är omprövning något annat?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Men när man överklagar så görs det via tingsrätten, är det den smartaste vägen att gå? Eller är omprövning något annat?
Omprövning gör man när man redan har skuldsanering pga ändrade inkomster.
Jag vet inte hur överklagan går till tyvärr.
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Men när man överklagar så görs det via tingsrätten, är det den smartaste vägen att gå? Eller är omprövning något annat?
Du överklagar till KFM, som då skickar vidare till Tingsrätten för granskning. Det kan ta allt ifrån ett par veckor till ett par månader innan Tingsrätten kommer med ett beslut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp